Psoriazės gydymo metodai

Į ką reikia atsižvelgti, skiriant gydymą?

• Ligos klinikinę formą. Galvos plaukuotosios dalies, plokštelinės ir lašinės psoriazės gydymas šiek tiek skiriasi. Pvz., kai kurie vaistai geriausiai veikia neplaukuotoje odoje, todėl nėra tinkami plaukuotosios dalies žvynelinės gydymui.
  • Ligos sunkumą. Tai pagrindinis kriterijus, skiriant gydymą. Lengvo laipsnio psoriazę galima gydyti ir ambulatorinėmis sąlygomis. Šiuo atveju tinka ir specialūs nereceptiniai preparatai, užtenka vietinio poveikio vaistų. Sunkesniais atvejais rekomenduojama fototerapija. Esant itin sunkiai formai, skiriamas sisteminis gydymas, biologinė terapija.
  • Pažeidimų lokalizaciją. Nagų psoriazė gydoma skirtingai negu kūno odos psoriazė.
  • Anksčiau taikytą gydymą. Svarbu atsižvelgti į tai, kokie metodai padėjo pasiekti gerų gydymo rezultatų, o kokie buvo visiškai neefektyvūs, kaip organizmas toleravo paskirtus vaistus.
  • Paciento norus ir pageidavimus. Kai kurie pacientai pageidauja, kad dalį jų gydymo sudarytų natūralios priemonės, homeopatiniai preparatai. Kiti pirmenybę teikia dietiniam gydymui, biologinei terapijai. Ne visus paciento pageidavimus įmanoma išpildyti, tačiau juos būtina aptarti.

Registracija internetu

Vaistiniai preparatai, skirti psoriazės gydymui

Medikamentinis žvynelinės gydymas yra panašus į atopinio dermatito - pagrindą sudaro drėkinamieji kremai bei kortikosteroidai, tepami ant išbertų vietų.

Geriausi rezultatai pasiekiami skiriant tepamuosius kortikosteroidus bei vitamino D analogus. Šiuos vaistus rekomenduojama naudoti kombinuojant, kadangi naudojami atskirai jie nesuteikia trokštamų rezultatų. Rinkoje yra gamyklinių, iš anksto kombinuotų preparatų.

Degutas bei retinoidai, nors ir taikomi psoriazės gydymui, nėra labiausiai rekomenduojami vaistai. Klinikiniais tyrimais įrodyta, kad jų efektyvumas gydant žvynelinę yra ne didesnis, nei placebo.

Tepamieji preparatai skiriami 1-2 kartus per dieną.

Psoriazė gydoma ir fototerapija, ypač UVB spindulių. Mokslininkų įrodyta, kad ultravioletiniai spinduliai efektyviai mažina žvynų susidarymą bei odos paraudimą. Šiam metodui pasitelkiamos specialios UVB spindulių lempos, tačiau ne blogesnį efektą galima pasiekti ir būnant saulėtoje aplinkoje pasitepus apsauginiu kremu nuo saulės.

Ar biologiniai preparatai gali visam laikui išgydyti psoriazę?

Psoriazė yra autoimuninė liga. Biologinės terapijos taikiniai - tam tikri imuninės sistemos komponentai. Veikdami į juos, šie vaistai lengvina ligos eigą, bėrimai pradeda gyti ir rečiau kartojasi. Daugeliu atveju šie vaistai leidžia pasiekti puikių gydymo rezultatų, bet tai nėra panacėja.

Biologiniai vaistai skiriami esant vidutinio sunkumo ar sunkiai psoriazei, psoriatiniam artritui. Psoriazė laikoma sunkia, jei pažeidžia >10% kūno odos paviršiaus.

Šie preparatai psoriazės gydymui pradėti skirti XX a. pradžioje. Paskutiniuoju dešimtmečiu gydymas itin patobulėjo, jie tapo labiau prieinami. Minėti vaistai skiriasi nuo tradicinių imunosupresinių vaistų, kurie slopina visą imuninės sistemos veiklą. Biologiniai vaistai turi specifinį taikinį - konkretų imuninės sistemos komponentą, ir veikia tik į jį. Iš esmės šie taikiniai - tai specifinės imuninės sistemos ląstelių gaminamos medžiagos, pvz., naviko nekrozės faktorius alfa (TNF alfa), interleukinas 23, interleukinas 12.

Platų biologinės terapijos naudojimą riboja pašaliniai reiškiniai ir didelė gydymo kaina. Pacientams, gydomiems šiais vaistais, ženkliai padidėja infekcinių komplikacijų bei limfomos rizika. Vaistai, pasižymintys anti- TNF veikimu, padidina oportunistinių infekcijų riziką. Visgi minėtos nepageidaujamos reakcijos yra ganėtinai retos, pacientai biologinę terapiją toleruoja gerai.

Psoriazės gydymui taikomi biologiniai vaistai:

• Adalimumabas (anti- TNF veikimas);
  • Secukinumabas (taikinys - interleukinas 17A);
  • Etarneceptas (anti- TNF veikimas);
  • Infliksimabas (anti- TNF veikimas);
  • Ustekinumabas (taikiniai - interleukinas 12, interleukinas 23).

Biologiniai preparatai yra stiprūs vaistai. Itin sunkiais psoriazės atvejais tik jie gali numalšinti ligos simptomus. Kadangi gydymas yra brangus, o vaistai slopina imuninę sistemą, prieš skirdamas šią terapiją, gydytojas paskirs Jums tam tikrus tyrimus, kitų sričių gydytojų konsultacijas. Taip norima įsitikinti, ar nesergate lėtinėmis, simptomų nesukeliančiomis infekcijomis, kurios gydymo biologine terapija metu gali suintensyvėti. Dažniausiai kryptingai tiriama dėl tuberkuliozės ir hepatitų, vertinama bendra organizmo būklė, kepenų ir inkstų funkcija.

Biologinė terapija taikoma gydant ne tik odos ligas, bet ir kitus autoimuninius susirgimus, pvz., reumatoidinį artritą.

Kokie yra patys geriausi psoriazės gydymo metodai?

Deja, mokslas ir medicina negali pateikti vienareikšmio atsakymo į šį klausimą. Klinikinės ligos formos turi ypatumų, į kuriuos reikia atsižvelgti skiriant gydymą. Be to, žvynelinė yra lėtinė liga, jos neįmanoma išgydyti visam laikui, galimas tik simptomų numalšinimas. Todėl ir egzistuoja daugybė gydymo metodų, o gydymas parenkamas individualiai. Skiriami įvairūs tepalai, fototerapija, sisteminis gydymas imunosupresiniais vaistais. Verta atkreipti dėmesį ir į natūralias priemones, liaudies mediciną.