Paprastoji pūslelinė

Paprastoji pūslelinė - tai užkrečiamoji, Herpes virusų (Herpes simplex) sukeliama odos ir gleivinių liga, pasireiškiant bėrimu pūslelėmis. Šiuo virusu užsikrečiama bučiuojantis ar lytinių santykių metu. Užsikrėtus, virusas visą gyvenimą tūno žmogaus organizme, tam tikruose nervų sistemos dariniuose, vadinamais nerviniais mazgais, todėl liga periodiškai atsinaujina (virusas iš šių mazgų migruoja į odą).

Pagrindinis ligos požymis - tai bėrimas skaidriomis, vandeningomis pūslelėmis, kurios išsidėsto ant paraudusios, kiek patinusios odos pagrindo. Bėrimą lydi skausmas, dilgčiojimas ir kiti nemalonūs pojūčiai. Neretai šie simptomai atsiranda dar prieš bėrimą. Laikui bėgant pūslelės gali virsti žaizdelėmis, formuojasi šašai. Kiti ligos simptomai priklauso nuo konkrečios pažeidimo vietos:

• Veido srities pūslelinė: bėrimai lūpų, nosies sparnelių, veido odos srityje.
  • Burnos gleivinės pūslelinė (gingivitas, stomatitas): bėrimai ir žaizdelės burnos gleivinėje, seilėtekis, apetito stoka, nemalonus burnos kvapas.
  • Lytinių organų pūslelinė: bėrimai lytinių organų srityje, išskyros iš lytinių organų, skausmingas šlapinimasis.

Neretai bėrimus lydi bendri infekcinių ligų požymiai:

• Bendras negalavimas, silpnumas
  • Galvos skausmas
  • Karščiavimas
  • Sritinių limfmazgių padidėjimas

Kaip jau minėta, Herpes virusas organizme lieka visam gyvenimui. Tai reiškia, jog infekcija bet kuriuo metu gali reaktyvuotis ir lemti bėrimų bei kitų simptomų atsiradimą. Ligą provokuojantys veiksniai:

• Peršalimas, viršutinių kvėpavimo takų infekcija
  • Prisidėjusi kita infekcija
  • Imuniteto nusilpimas
  • Nuolatinis odos dirginimas
  • Mėnesinės
  • Saulės spinduliai
  • ŽIV infekcija, onkologiniai susirgimai
  • Tam tikrų vaistų vartojimas (kortikosteroidai, imuninę sistemą supresuojantys vaistai)
  • Nuovargis, stresas
  • Odos sausumas

Liga diagnozuojama pagal būdingus simptomus. Neaiškiais atvejais imamas tepinėlis iš bėrimo ir tiriamas mikroskopiškai. Gali būti daromas viruso pasėlis ar tyrimas molekuliniais metodais.

Gydymas:

• Antivirusiniai vaistai (tepalai ir geriamieji vaistai), pvz., acikloviras.
  • Prisidėjus antrinei infekcijai, skiriami antibiotikai.
  • Drėkinamieji kremai, dezinfekcinės priemonės.
  • Esant skausmui, karščiavimui, skiriami nesteroidiniai vaistai nuo uždegimo, pvz., ibuprofenas.

Dažniausiai pasveikstama per porą savaičių. Pajutus pirmuosius ligos požymius ir dar nesant bėrimo, rekomenduojama iškart pradėti antivirusinį gydymą (idealiausiu atveju - per pirmąsias 48 valandas). Jeigu antivirusinė terapija pradedama jau atsiradus bėrimui, sustabdomas tik viruso plitimas, tačiau bendra negalavimo trukmė nesutrumpėja.